Entrevistes Institut

AULA D’ACOLLIDA

L’aula d’acollida és, com tots sabeu, un espai on els nouvinguts que no dominen l’idioma són acollits per a que aprenguin el català.

Nosaltres mai veiem el funcionament des de dins, només els resultats. Per això hem decidit fer-los una visita per a veure-ho i poder-vos-ho explicar.

Els hi hem fet unes quantes preguntes a la professora, Sandra, i a dues de les alumnes, la Ibtissam Rifai de 1rA i la Keissa Thalia de 1rD.

Preguntes a la Sandra:

-En aquesta aula, quines activitats feu?

Fem moltes activitats per tal que els alumnes puguin assolir els coneixements del català, activitats molt dinàmiques, moltes activitats orals, molts jocs per facilitar la parla i a part de jocs, mirem uns dibuixos japonesos en català, l’Arale que és una nena robot, el capítol són d’uns 20 minuts. Ells ho veuen i ho escolten i després d’aquests 20 minuts els hi faig un kahoot preguntant tot el que ha sortit.

-En quin ordre van aprenent el vocabulari?

El primer que els hi ensenyo és presentar-se per a poder-se relacionar. Després el vocabulari de la classe i l’institut, més tard afegim el vocabulari amb gramàtica per a que puguin fer frases. Treballem també amb un dossier.

-Com acolliu als nouvinguts?

Sempre arriben un dijous ja que és el dia que tenen tutoria, llavors jo els hi ensenyo tot el centre i la seva classe, això si arriben a meitat de curs, però normalment no varia. Parlo amb les famíilies i els hi explico com funciona tot.

-En quin idioma us comuniqueu normalment?

La llengua que parlem sol ser el català, però és veritat que quan venen de llatinoamèrica per exemple, el castellà és la seva llengua materna llavors em comunico amb ells en castellà per a traduir-los. El castellà l’aprenen al carrer.

-Quants professors sou en total?

Jo sóc la seva tutora i faig la jornada sencera. I després n’hi ha una altra companya que fa mitja jornada, la Virgínia.

-Quantes hores fan setmanalment els alumnes?

Depenent del seu nivell de català, passen més o menys hores a l’aula d’acollida.

-Només els ensenyeu llengües?

Ensenyem llengua, l’objectiu principal és la llengua catalana. Però si tenen qualsevol dubte, els ajudo.  

-La seva cultura es reflecteix en la seva actitud?

Ells en això s’adapten molt ràpid, perquè ells m’expliquen les diferències que hi ha en quant a ensenyament i normalment en els seus països natals són molt estrictes.  

Preguntes a les dues alumnes:

-Com us vau sentir el primer dia d’institut?

Ibtissam: Va ser difícil, la gent no em parlava i si ho feien, tampoc els entenia.

Keissa: Estava molt nerviosa, no coneixia a ningú, tothom tenia les seves classes, els seus amics, etc. I jo era nova.

-Us va costar adaptar-vos?

I: Mica en mica vaig aconseguir adaptar-me, ara ja faig més preguntes a classe. Tinc unes companyes que m’ajuden sempre que tinc qualsevol dubte.

K: Al principi sí que em va costar una mica, però ja porto unes tres setmanes i m’he adaptat bastant bé.

-Que és el que més us costa?

I: El que més em costa és aprendre a parlar.

K: L’aula d’acollida, perquè he de parlar català, només aquí perquè a la classe normal em parlen en castellà.

-Quines diferències hi ha entre l’institut al que anaves amb aquest?

I: El que més es diferencia és el vestuari, nosaltres portàvem la gel·laba.

K: La roba també i l’hora d’esmorzar, allà l’esmorzar te’l dóna l’institut i has d’anar directament.

-Què és el que més t’agrada de l’aula d’acollida?

I: M’agrada tot de l’aula d’acollida.

K: El que més m’agrada són les persones, perquè tots ens trobem en la mateixa situació.

-Prefereixes les classes de l’aula d’acollida o quan ets amb la teva classe ordinària? 

I: Prefereixo les classes a l’aula d’acollida. Som menys i ens sentim acollits.

K: Prefereixo les classes a l’aula d’acollida ja que aquí no he d’escriure tant en català com a les altres classes.

-Teniu clar què voleu estudiar en un futur?

I: M’agradaria ser professora de matemàtiques.

K: M’agradaria fer dret, perquè sempre m’agrada defensar a les persones. Al meu país hi ha moltes injustícies.

Gina Crespin, Albert Cuadra i Carla Tamayo