Institut Sortides

ELS PROFESSORS DE L’INS CAMÍ DE MAR ARRIBEN DE L’ERASMUS+

TORNEN AMB NOVES PROPOSTES DE SERVEI COMUNITARI

Del 4 al 10 de febrer dos professors del nostre institut, el Jordi Badia i la Blanca March van marxar a Alemanya i a la República Txeca dins del projecte Erasmus+ amb l’objectiu de recollir noves propostes de servei comunitari per implantar millores al centre. En Jordi va viatjar a Düsseldorf acompanyat d’altres professors de diferents instituts. La Blanca va viatjar a Jihlava, al centre de la República Txeca, juntament amb un professor de Castelldefels. Aquesta iniciativa es realitza des de fa més de 3 anys i ha ajudat a fomentar el servei comunitari i la participació dels alumnes.

En Jordi va visitar 6 instituts alemanys: Berswordt-Europa Grundschule, Realschule Hohenlimburg, Heinrich-Bußmann-Schule Lünen, Viktoriaschule, Städtische Hauptschule Dortmund Kley i Karl-Brauckmann-Schule Holzwickede. Aquests instituts no són molt diferents del nostre pel que fa a les instal·lacions, tot i que tenen més recursos ara bé, sí que tenen més professors disponibles per atendre les necessitats dels alumnes. El sistema educatiu alemany és molt diferent del nostre, ja que separen als alumnes per nivells als 10 anys. És un sistema en el que els alumnes amb més coneixement tenen moltes més oportunitats. Per una altra banda, l’alumnat està molt conscienciat i, majoritàriament, implicat en el servei comunitari, encara que no és obligatori.

Algunes de les propostes que es fan en els instituts alemanys són la venda de butlletes per participar en un sorteig o la venda d’objectes creats pels alumnes. Amb els diners recaptats financen una ONG de pous a l’Àfrica. Un projecte semblant a aquest es podria implantar al nostre institut. Altres exemples de propostes de servei comunitari que porten a terme en aquests instituts són el Projecte Somàlia i el Projecte Israel. El primer consisteix a recollir ampolles de plàstic per reciclar-les. Els diners recollits es destinen a l’ajuda de l’agricultura de Somàlia. Al Projecte Israel els alumnes alemanys i israelians realitzen un intercanvi per aprendre sobre les seves llengües i els seus diferents sistemes educatius.

El Jordi i els altres professors es comunicaven en anglès amb el professorat alemany, ja que en aquest país tenen un bon nivell. A més a més de visitar aquests instituts els professors van tenir temps de fer turisme. Van visitar el centre de Dortmund i el seu estadi de futbol. En Jordi ens ha afirmat que repetiria aquesta experiència, remarcant la importància de tenir un bon nivell d’anglès. Ens va comentar que l’alumnat és molt tranquil i no causa gaires problemes. Té la visió que el nostre institut no és tan diferent en quant a funcionament i que això demostra que el nostre centre va pel bon camí.

Per altra banda, la Blanca va visitar l’Institut Gymnasium Grammar School, a Jihlava. El sistema educatiu de la República Txeca és diferent al nostre. L’educació obligatòria acaba als 15 anys. Dels 15 als 19 poden posar-se a treballar, anar a Grammar School, similar al Batxillerat, o a Industrials Schools, similar als Cicles. En aquest institut també estan molt implicats en el servei comunitari, tot i que és voluntari. Els alumnes tenen clubs dedicats a diferents activitats com la cuina, el teatre, els escacs, etc. Venen tiquets als familiars i a la gent del poble. Els diners recaptats es destinen a ONG’s del poble.

En aquest institut els professors també es comunicaven en anglès, ja que allà tenen molt bon nivell perquè aquest centre realitza moltes activitats internacionals. També van fer turisme acompanyats d’unes noies de 17 anys de l’institut que els van ensenyar el poble. La Blanca ens ha afirmat que tornaria a repetir aquesta experiència, ja que visitar altres sistemes educatius i altres maneres de treballar ens serveix per millorar el nostre.

Lucía Rodríguez i Mariona Valls