Entrevistes Institut

UN NOU EQUIP DIRECTIU A L’INSTITUT

Aquest curs estan havent-hi molts canvis, el nou equip directiu és l’encarregat d’incorporar novetats en el nostre institut. La disciplina i la cohesió són els dos punts de partida en els quals s’han basat com a directrius del projecte de centre.

En aquest article, podrem conèixer al nou equip directiu, format pel Rubén Fortuny, que és el director, la Marina Barea, la Gemma Campamà i l’Ismael Pelayo, que són els tres caps d’estudis, l’Artur Vallbuena, el secretari i per últim el Fernando Palomo, que és el coordinador pedagògic.

ENTREVISTA AL DIRECTOR – RUBÉN FORTUNY

Avui entrevistarem al Rubén Fortuny, el nou director de l’institut Camí de Mar de Calafell. Porta treballant al centre des del 2005. Al llarg d’aquests anys ha sigut professor de llengua catalana i literatura, coordinador de serveis (CAS), també ha portat durant uns onze anys la revista del centre i ha sigut tutor de 2n de batxillerat.

Què va estudiar? 

Vaig estudiar filologia catalana durant uns quatre anys. 

Has estat en altres centres anteriorment?

Sí, vaig estar en un institut a Tarragona, després a l’Hospitalet de l’infant i també a Torredembarra. Quan vaig aprovar les oposicions, va ser quan vaig entrar aquí.

En què consisteix la tasca del director en un institut? Com ha accedit a ser director? A part, continua impartint classes?

Bàsicament la tasca de director es basa en la gestió i l’organització de tot el centre. Jo per a poder accedir al càrrec de director vaig haver de fer una mena de curs per entrar en un procés d’elecció, d’allà escollir el que seria el meu equip directiu, i la feina que faria cadascú. Sí, encara faig classe de llengua catalana a dos grups.

Com està organitzada en l’institut la divisió de funcions o responsabilitats en l’equip directiu?

Realment tot recau en el director, però les funcions estan dividides per tres caps d’estudis i cadascú s’encarrega d’una tasca diferent, després hi ha un coordinador pedagògic, i un secretari.

Quin és el projecte educatiu que vol dur a terme el nou equip? Quins són els objectius de millora que voleu aconseguir amb aquest projecte? 

A veure, quan entres a portar aquest càrrec, has de fer el que es diu “Un projecte de direcció” que durant els quatre anys de càrrec, has de dur a terme els objectius que hi tinguis, amb això vull dir que el primer any és impossible que tot surti com pensem. Es tracta d’anar veient com van els canvis i, a mesura que va passant el temps, veure l’evolució. 

Els objectius principals que tenim com a equip directiu:

  • Millorar els resultats i el rendiment acadèmic.
  • Millorar la cohesió social i la convivència entre els alumnes.
  • Canvis en la societat.

Són tres punts importants, que creiem que són els més bàsics però alhora els més necessaris, és la base de tot.

Quins són els vostres principals propòsits en la formació dels alumnes?

Bàsicament, el principal propòsit que tenim és que els alumnes es formin com a persones, que tinguin una bona base. Ara hem impulsat els dials, i ho fem amb l’objectiu de millorar la convivència entre els alumnes, també així s’estan adonant que igual que tenen conseqüències quan fan coses malament, quan ho fan bé, tenen la seva recompensa per dir-ho així.

Com descriuria la seva relació amb els alumnes?

La meva relació amb els alumnes sempre ha sigut bona. En començar com a professor vaig estar en una xerrada inicial i hi havia un professor de Menorca que va dir que No hi havia manera millor de portar-se amb els alumnes, que estimar-los. I sí, tenia raó, quan tu t’estimes els alumnes, estimes el que fas, els respectes i et respecten, i així arribes a empatitzar més amb ells.

Aspectes positius i negatius de ser el nou equip directiu.

Com a aspectes positius destacaria el que pots dur a terme tot un projecte, és a dir, tens un objectiu, o unes idees, que pots tirar endavant i saps amb seguretat que els pots aconseguir durant els quatre anys de càrrec.

I com a aspectes negatius destaco la solitud del director, ja que trobo a faltar estar tot el dia a classe, parlar amb tantíssima gent, ara la majoria del temps estic aquí sol assegut treballant, i quan em toca donar classe, vaig amb moltes ganes de relacionar-me amb més gent, escoltar opinions diferents,..

Com descriuries l’ambient entre el professorat del centre? 

L’ambient és molt bo, hem fet tots una pinya, ja que així ens complementem millor. Perquè tot funcioni és important que anem tots a una, tot i que tinguem els nostres debats interns, però al final arribem tots a una conclusió.

Quin canvi heu fet, que veieu que era imprescindible fer-lo per poder millorar com a centre?

Jo soc molt de cohesió social, si hi ha una bona convivència la resta flueix sol. No crec que es necessiti molt més.

Per acabar, hem decidit dir-li unes paraules i que ell ens comenti el que li suggereix cadascuna.

PARAULES

Disciplina- La trobo necessària.

Evolució-  La base és la implicació.

Empatia- És una qualitat, és molt important, si no empatitzes no pots veure els problemes que tenen ni entendrel’s.

Respecte – Imprescindible, la base de tot, tot comença pel respecte i acaba per l’alegria.

Mètode d’estudi– Depen de cada persona.

Fins aqui l’entrevista al director!

ENTREVISTA A LA CAP D’ESTUDIS – GEMMA CAMPANÀ

A continuació us oferim l’entrevista a la Gemma Campanà, la nova cap d’estudis encarregada de l’àrea de disciplina del centre. Ella porta quatre anys al Camí de Mar, durant aquests anys ha sigut professora de matemàtiques i l’any passat va ser-ho de tecnologia. Des que va entrar fins ara, sempre ha estat tutora d’alguna classe.

Què va estudiar? 

Jo vaig estudiar dues enginyeries diferents, després de sis anys estudiant, vaig treballar en una fàbrica durant sis mesos, i em vaig adonar que no era el que m’agradava, quasi no tenia tracte amb la gent, i vaig decidir fer un màster per a poder ser professora, i després d’un any, me’l vaig treure. Ja fa cinc anys que treballo d’això.

En què consisteix la tasca de cap d’estudis en un institut? 

Bé, realment en aquest centre hi ha tres caps d’estudis, cadascú s’encarrega d’una funció diferent. Jo m’encarrego de la disciplina, tant dels alumnes, com la de tot el professorat. He de parlar amb els alumnes quan hi ha conflictes, porto tot el tema dels dials, també he de cridar-li l’atenció als professors quan alguna cosa no funciona bé.

Què és el que porta pitjor de ser cap d’estudis? Es difícil haver de comunicar les incidències als alumnes? Com ho fa per a poder dialogar i que l’alumne entengui que el que ha fet no està bé?

El que porto pitjor és haver-li de cridar-li l’atenció als professors, o quan a vegades em truquen per a dir-me que no hi poden venir, és una situació que no m’agrada perquè he de ficar-me en la pell d’ells, però a la vegada he de ser objectiva i prendre decisions com a cap d’estudis.

De moment ho porto bé, anys enrere he sigut tutora de grups una mica complicats i estic acostumada a parlar amb els alumnes, a esperar segons quines reaccions, encara que és complicat quan passa algun problema en alguna aula, els professors t’ho expliquen d’una forma, els alumnes d’una altra, i has de “posicionar-te” per dir-ho així.

Sempre he pogut dialogar amb ells i intentar que l’alumne no se senti ofès, ni res, si no que entengui que el que li estic dient és perquè pugui millorar i així canviï la seva actitud.

Quins són els objectius de millora que vol aconseguir com a cap d’estudis? 

Aquest curs hem introduït els dials i la prohibició del telèfon mòbil. Els dials penso que funcionaran, encara és aviat per dir-ho. Els he fet perquè realment penso que és una forma perquè els alumnes vegin com van, quan tenen un expedient, que puguin visualitzar tot el que han anat fent, també per a tenir un tipus de motivació, ja que quan fan coses positives se’ls hi sumen punts. D’aquesta manera es poden adonar que si fan les coses correctament, tindran bones conseqüències.

I amb la prohibició de mòbils vull aconseguir una “desintoxicació” per dir-ho així, sobretot dels alumnes de primer i segon d’ESO. El fet de tenir el mòbil a la taula era com un tipus de distracció, perquè els hi arribaven notificacions (de whatsapp, de jocs,..) i era impossible que desconnectessin d’aquell món paral·lel. De moment va bastant bé i veiem els alumnes més atents i arriben a concentrar-se millor.

Com descriuria el seu treball?

M’agrada el que hi faig, aquest lloc comporta moltes coses, ja que jo rebo tots els correus de tots els dials de totes les classes. I, a més, continuo fent classe de tecnologia, a primer i a batxillerat.

Com és el seu vincle amb els alumnes de l’institut?

Jo crec que és bo, alumnes que he tingut, sempre que em veuen em saluden i em pregunten com va tot. Crec que això és bon senyal, ja que per a mi significa que tenen un bon record de mi. Ara potser em veuen com la “dolenta” però jo intento, com he fet sempre, parlar amb ells i ficar-me al seu lloc.

Com és la relació amb els altres professors, treballa a gust?

És molt bona, de fet algunes vegades anem junts a llocs, a fer activitats. Jo quan entro a treballar, entro a gust, i a ells també els veig bé.

Fins aquí l’entrevista de la Gemma Campana, ara ja podem dir que la coneixem una mica més.

A per aquest curs amb més ganes que mai!

ENTREVISTA AL CAP D’ESTUDIS- ISMAEL PELAYO

L’Ismael Pelayo porta des del 2008 al centre, ha sigut professor del de departament d’informàtica, coordinador TIC del centre i ara està com a cap d’estudis adjunt de FP.

Què vas estudiar? 

Vaig estudiar enginyeria tècnica d’informàtica de gestió, tres anys. Vaig estar treballant en una botiga d’informàtica i en una escola d’adults. 

En què consisteix la seva tasca de cap d’estudis en l’institut?  

Bàsicament, consisteix en l’organització i la gestió de la formació professional del centre, també porto la coordinació de la comissió del pla digital del centre, i altres actuacions.

Què és el que porta pitjor de ser cap d’estudis?

El que porto pitjor és emportar-me sempre les queixes del profe, ja que soc el seu referent i ells acudeixen a mi quan no estan d’acord amb alguna cosa. Però a la fi, és el meu treball i assumeixo el càrrec d’una bona manera.

Com descriuria el seu treball? 

M’agrada el fet que he pogut canviar la rutina que feia tots aquests anys, he après a organitzar-me molt millor ja que sent cap d’estudis he d’estar el dia a dia pendent, fora de l’horari d’institut també, pel fet que a casa també acabo de fer algunes coses que em queden pendents.

Com és el seu vincle amb els alumnes de l’institut? 

Ha sigut sempre molt bo, he tractat de crear un bon ambient i respecte per part dels alumnes cap a mi i jo a ells, per poder tenir un bon clima a l’aula.

Quins són els objectius de millora que vol aconseguir com a cap d’estudis? 

Estic coneixent molts processos i m’estic adaptant a poc a poc, em falta conèixer tots els procediments que es van fent.

Com és la relació amb els altres professors, treballa a gust? 

Jo sempre he estat a gust, tot i que en tants anys és impossible no tenir cap mena de problema.

De cara al curs vinent tenen alguna novetat?

Tot el que anem fent és per millorar, per a l’any vinent sí que m’agradaria ajudar al professorat i que tot sigui més senzill.

ENTREVISTA A LA CAP D’ESTUDIS- MARINA BAREA

Avui entrevistarem a la Marina Barea Medina, ella porta des del 2014 al centre, ha estat professora de cicles d’informàtica, un any de TIS (tècnica integradora social) i des de fa cinc anys és cap d’estudis i coordinadora de riscos laborals.

Què vas estudiar?

Vaig començar estudiant enginyeria tècnica en informàtica de sistemes, i enginyeria superior d’informàtica.

En què consisteix la seva tasca de cap d’estudis en l’institut?

Principalment, és l’organització de l’institut, faig la gestió d’horaris de professors i horaris d’alumnes.

Què és el que porta pitjor de ser cap d’estudis?

El que porto pitjor és que són moltes hores de treball que la gent no hi veu, ja que fora d’aquí també has de treballar perquè no dona temps a tot.

Com descriuria el seu treball?

Es basa a saber emmagatzemar tota la informació i saber-la gestionar.

Com és el seu vincle amb els alumnes de l’institut?

Molt bo, em porto molt bé amb tots els alumnes, mai he tingut problemes amb ells, ja que sempre intento ficar-me en la seva pell.

Quins són els objectius de millora que vol aconseguir com a cap d’estudis?

Aconseguir que es faci un nou institut dedicat al postobligatori.

Com és la relació amb els altres professors, treballa a gust?

Molt bona, si no fos bona ni estigués a gust, no estaria aquí.

De cara al curs vinent tenen alguna novetat?

De moment no, jo visc el dia a dia i mai pensant en el que passarà.

ENTREVISTA AL SECRETARI – ARTUR VALLBUENA

Ara us deixem l’entrevista amb el nou secretari del centre, l’Artur Valbuena. Ell porta des del 2008 al centre, va entrar fent una substitució com a professor de tecnologia, després va ser tutor i cap de departament, abans d’ocupar el lloc de secretari.

Què vas estudiar? 

Vaig estudiar enginyeria tècnica industrial i la superior en organització en la UPC de Terrassa. 

Vaig estar treballant deu anys en una empresa catalana del sector automoció (departament industrial i de compres) i durant dos anys vaig estar treballant a Alemanya.

En què consisteix la tasca d’un secretari?

Com a secretari m’encarrego de la part econòmica del centre, de gestionar el manteniment i de coordinar tant la secretaria com la consergeria, i de fer els actes dels claustres i del consell escolar.

Què és el que portes pitjor de ser secretari? I el millor?

El que més m’ha costat ha sigut la part econòmica, com per exemple el com funciona el programa de comptabilitat i que sempre falta temps per fer les coses. He de vindre un parell de dies a la setmana a la tarda per poder acabar-ho tot.

I el que destacaria com el millor de ser secretari és que veus una altra perspectiva de l’institut i tens la possibilitat d’ajudar a millorar el funcionament del centre.

Com descriuries el teu treball? 

Molt intens perquèen ocasions estàs fent moltes coses a la vegada i costa no perdre la concentració, però sempre intentant fer les coses el millor possible.

Com a secretari com és el teu vincle amb els alumnes de l’institut? 

En general estic molt content perquè sempre he intentat respectar els meus alumnes i que les classes no siguin avorrides. Crec que els he tractat bé i els alumnes a mi també, amb el pas dels anys, he anat millorant alguns punts perquè la relació pugui ser millor. En quinze anys mai he tingut cap problema per dir-ho així amb un alumne i em posa content el fet de trobar-me a exalumnes i que parlin amb mi, per a mi és senyal que s’han emportat un bon record de mi.

Com és la relació amb els altres professors, treballes a gust?

Jo la veritat que treballo molt a gust i trobo que hi ha molt bon companyonia, sempre ha estat així d’ençà que vaig entrar i va ser un dels motius pels quals vaig decidir quedar-me al centre.

Quins són els objectius de millora que vols aconseguir com a secretari? 

La veritat és que l’antiga secretaria i l’equip directiu anterior han fet molt bona feina, pot ser l’únic que jo voldria millorar és informatitzar alguna tasca que es feia, com pagament de les sortides a través del Ieduca. Però realment, les tasques ja s’estaven fent molt bé. I en l’àmbit d’instal·lacions i manteniment sí que m’agradaria millorar-les perquè l’institut té molts anys.

Quins són el propers projectes que tens com a proposta per fer a l’institut (arreglar els patis, pintar parets, etc…)?

L’objectiu seria sobretot millorar els espais interns, com aules d’informàtica i les aules tutorials, i a poc a poc millorar també algunes zones del pati, que ja va començar l’antic equip directiu.

ENTREVISTA AL COORDINADOR PEDAGÒGIC – FERNANDO PALOMO

El Fernando Palomo és el nou coordinador pedagògic del centre i aquest és el seu cinquè any a l’institut. 

Com és la seva relació amb els alumnes?

En general molt bona, sempre els tracto amb molt respecte i ells a mi també.

Què va estudiar? 

Vaig estudiar psicologia i magisteri de mestre de primària.

Ha ocupat anteriorment un lloc de coordinador?

Sí, durant la meva etapa de la primària vaig ser coordinador de la biblioteca i coordinador MUFPS, que consisteix a rebre als alumnes que fan el màster de professorat de secundària.

En què consisteix la tasca de coordinador pedagògic?

Jo la tasca de coordinador pedagògic la relaciono en cinc punts diferents; primer de tot, he de coordinar l’equip de professors del centre i coordinar l’equip docent, amb l’ajuda de les professores d’etapa que són la Sònia Pujol, la Montse Ponts, l’Anna Batalla i l’Anna Pujals. En segon lloc, faig les propostes tutorials, que bàsicament és preparar les xerrades que hi ha i les activitats que es fan a l’hora de tutoria. En tercer lloc, em coordino amb els caps de departament, que el que fem és donar cohesió al currículum que s’ofereix a tots els estudis que es fan a l’institut. En quart lloc, m’he de coordinar amb els serveis que de forma directa o indirecta participen en l’educació dels alumnes, que són els tècnics d’ensenyament de l’ajuntament i la regidoria de joventut. Em coordino amb ells per a donar-li una resposta a l’alumnat. I per últim coordino el treball d’orientació per donar resposta a la diversitat educativa.

Li agrada el que està fent fins ara? 

Sí, m’agrada molt, és una etapa més de la meva vida en la qual estic aprenent moltíssim.

S’ha trobat amb alguna dificultat o inconvenient que no esperava?

Jo pensava que hi hauria un volum de feina molt gran, però encara hi ha molta més de la que jo esperava, i he d’estar a sobre per poder dur-ho a terme tot. 

Quins són els seus propòsits com a coordinador pedagògic? Té algun objectiu, sigui a llarg o a curt termini?
Els meus propòsits com a coordinador pedagògic és que els alumnes puguin participar més activament en la vida del centre, en les decisions que afecten d’alguna forma al conjunt de persones que formen aquesta comunitat. Ara ja s’ha posat en marxa a primer d’ESO un projecte que consisteix a fer comissions a l’hora d’alternativa, i es reuneixen com a grup classe i prenen decisions al voltant d’un tema que tenen assignat. Un altre propòsit que tinc és que la metodologia dels professors sigui més activa, a poc a poc s’estan incorporant aquests nous canvis, ja que el nou decret d’educació d’alguna forma obliga el centre a fer coses noves.

Aspectes positius i negatius de formar part de l’equip directiu.

Els aspectes positius que jo veig és que pots participar de forma més activa en les decisions que afecten el centre i apostar per aquelles coses que potser no han sortit bé i poder buscar una forma perquè funcionin millor. I l’aspecte negatiu és que el volum de feina és molt més gran que quan ets professor i tens una responsabilitat major.

Per què s’ha implantat aquest nou sistema pedagògic de codocència o educació compartida? Creus que està funcionant?

Per donar resposta a la diversitat que hi ha en les aules i a les necessitats que tenen els alumnes, hem intentat que aquestes parelles de codocents estiguin formades per un professor que sigui especialista en la matèria i un altre que tingui un perfil de diversitat o d’orientació, és a dir, que tingui coneixement de les diferents necessitats educatives que tenen els alumnes i de quines metodologies són les més adequades en cada cas.

Encara és massa aviat per saber si està funcionant, però a final de curs demanarem opinió tant de l’alumnat com del professorat perquè ens diguin quines coses creuen que estan anant malament i aspectes que podríem millorar.

De quina manera es pot fer la inclusivitat? Quins objectius tenia en aquest aspecte? Ha funcionat?

És un fi que tenim com a nou equip directiu, hem fet un pas endavant, hem intentat incloure més a aquests alumnes, però hem vist que funciona millor amb els alumnes que venen de primària. Perquè els que ja fa anys que estan al centre, no s’han pogut adaptar. Nosaltres ho proposem, però si veiem que no funciona i els alumnes no reaccionen com pensem, fem un pas enrere.

Com és treballar amb tantíssims professors? De quina manera ho feu per a coordinar-vos?

Treballem en xarxa, per sort compto amb altres persones que m’ajuden, em coordino amb les altres coordinadores, i gràcies a tot això, pot funcionar el centre correctament.

Cap on creus que està derivant el mètode d’educació? Creus que s’implantarà alguna metodologia nova?

A veure, és una educació que intenta integrar la primària i la secundària cohesionant les dues etapes i donant-li una unitat major. S’està apostant per metodologies actives, projectes, aprenentatges basats en problemes, on l’alumne és protagonista dels seus aprenentatges. I, a per una altra banda, cada vegada els centres tenen més autonomia per adaptar-se al seu context social i econòmic.  

Tanquem l’article donant les gràcies a tot l’equip directiu, per donar-nos l’oportunitat d’entrevistar-los i per la seva sinceritat.

Arantxa López i Nicole Lorca