Entrevistes Institut

L’any passat al Camí de Mar van haver-hi 17 mediacions en tot el curs

Quin objectiu té la mediació escolar

La mediació escolar té per objectiu educar en la convivència i per això es basa en el diàleg, la cooperació i la responsabilitat de cada persona que intervé en aquest procediment. La mediació és molt eficaç a l’hora de regular els conflictes que es produeixen entre persones que mantenen una relació quotidiana. Va dirigida a tota la comunitat educativa encara que, en la majoria d’ocasions, el servei és utilitzat pels alumnes del centre.

Hem parlat amb la Sònia Alfonso, professora del departament d’Orientació del nostre centre, perquè ens expliqui el funcionament de la mediació. En una mediació no hi ha ni guanyadors ni perdedors, l’objectiu és arribar a un acord entre les parts implicades a través d’un diàleg. La solució ha de sortir dels propis alumnes o parts implicades. A través de la mediació els alumnes desenvolupen habilitats per fer front per si mateixos als conflictes que, de manera natural, viuran no només en l’institut, sinó al llarg de tota la seva vida.

Al nostre centre la mediació està gestionada des del departament d’orientació. Cada nivell educatiu té un referent del departament. Aquest referent té formació en psicologia, pedagogia o psicopedagogia. Quan es produeix un conflicte, normalment el tutor de l’aula o el mateix equip directiu informa al referent de la necessitat de dur a terme la mediació.

A partir d’aquest moment els passos a seguir són:

El referent entrevista a cadascuna de les parts implicades i aquests, per separat, exposen els fets. A cada part implicada se’ls pregunta si volen fer la mediació, aquest ha de ser un acte totalment voluntari. No es pot obligar a ningú a dur a terme una mediació. Amb tota la informació, l’orientador referent reuneix a les parts i se’ls demana que expressin quines accions creuen que poden dur a terme per a parar, reparar i que no es torni a donar el conflicte en qüestió. Aquestes accions han de sortir d’ells mateixos i han de ser capaços de complir-les. Una vegada arribat a l’acord el mediador els diu que es farà un seguiment per veure si es compliran els acords. Cal tenir present que la informació donada per les parts implicades és confidencial i que el mediador no jutja, ni pren decisions. Les normes son: parlar sense interrompre, evitar desqualificacions, cooperar en la recerca d’una via de sortida, és a dir d’una solució.

Has de saber actuar quan et passa alguna cosa per poder fer una mediació i parlar amb un/a professional. 

Bruna Cachinero i Nabil Haitouti